Czy możliwe jest opalanie bez słońca?

Mimo, że każdy z nas jest inny, naukowcy próbują odnaleźć wzór, który obliczałby prawidłową masę ciała dla każdego człowieka
Czy możliwe jest opalanie bez słońca, czy solarium? Naukowcy ze szpitala Massachusetts General Hospital przekonują, że tak. Odkryli oni komórkowy mechanizm odpowiedzialny za regulację produkcji melaniny – barwnika nadającego skórze brązową barwę. Pozwoli to w przyszłości opalić się bez kontaktu z niebezpiecznymi promieniami UV.
/ 07.11.2010 00:01

„Głównym celem wyzwalania produkcji melaniny w skórze jest zapobieganie nowotworom skóry, których wszystkie formy związane są z ekspozycją na promieniowanie ultrafioletowe” – twierdzi Dawid Fisher, szef grupy badawczej. Według lekarzy zwiększony poziom melaniny nie tylko bezpośrednio blokowałby działanie szkodliwych promieni UV, ale również jako alternatywna metoda opalania zapobiegałby stosowaniu solariów, czy nadmiernego opalania słonecznego, które są od dawna znanymi czynnikami rakotwórczymi.

Naukowcy w swoim badaniu posłużyli się myszami transgenicznymi o czerwonym zabarwieniu sierści i komórkach produkujących melaninę obecnych w naskórku. Analiza procesu wytwarzania melaniny u tych myszy zwróciła uwagę badaczy na pewne białko –enzym nazwane PDE-4D3. Jest ono uwalniane razem z melaniną i hamuje zwrotnie jej dalszą produkcję. Blokada tej proteiny spowodowała wyraźne ściemnienie skóry myszy z grupy badanej w porównaniu z gryzoniami z grupy kontrolnej. Niestety lek zastosowany w celu blokady PDE-4D3 u myszy nie przedostaje się przez ludzką skórę. Naukowcy rozpoczęli już jednak poszukiwania nowego specyfiku, który w sposób wybiórczy i bezpieczny działałby hamująco na PDE-4D3 u ludzi. Czekając na to odkrycie możemy poczytać więcej na temat tych badań w czasopiśmie Genes & Development.

Źródło: Medical News Today/ kp